Garden Route Experience

4 juni 2014 - Port Elisabeth, Zuid-Afrika

Na vier prachtige, hectische weken in Kaapstad zijn Jeroen en ik afgelopen zaterdag begonnen aan een nieuw avontuur, een rondreis door de rest van Zuid-Afrika. Nadat we zaterdag ochtend onze opgevoerde stofzuiger met schakelproblemen, ook wel City Golf genoemd, hadden ingeruild voor een Toyota Etios begonnen we vol goede moed aan onze trip over de Garden Route.

Zaterdag hebben we meteen 400 kilometer gereden met onze nieuwe auto. Hij rijdt gelukkig een stuk beter dan onze vorige auto. Daarnaast konden we genieten van de mooie natuur  waar we langs reden, een prima dagje dus. Na een tussenstop in het dorpje Swellendam kwamen we aan het eind van de middag aan in onze plaats van bestemming, Mossel Bay. Mossel Bay is een rustig plaatsje gelegen aan de zee. Even iets heel anders dan de drukte van Kaapstad. Na aankomst bij het hotel zijn we eerst met een biertje in de hand gaan genieten van het uitzicht op het strand, waar we zelfs een dolfijn hebben gespot!
S'avonds zijn we uit eten geweest bij een leuk tentje aan het strand, waarna we vroeg zijn gaan slapen omdat we dag daarna een druk programma hadden.

Zondag ochtend zijn we vroeg vertrokken. Onze eerste stop was het Wilderness National Park, waar we een wandeling door de bossen hebben gemaakt. Helaas geen dieren gespot.
Na een lunchpauze bereikten we aan het eind van de middag Monkeyland. Dit is een park dat helemaal vol zit met alleen maar apen, echt heel grappig!
Vervolgens zijn we nog door een vogelpark gewandeld. We hadden echter niet veel tijd meer omdat we ook nog naar onze slaapplaats moesten rijden, een rest camp midden in een natuur gebied. Bij aankomst bleek dat we in een houten blokhut midden in het bos zouden overnachten. Toch niet iets wat ik verwacht had voordat ik naar Afrika ging. Het leek meer op Scandinavië, maar het had toch wel iets.

De volgende morgen hebben we een hele mooie wandeling door het natuurgebied
Tsitsikamma  gemaakt. Een hele relaxte morgen. Dat kan niet van de middag gezegd worden. We zijn namelijk gaan bungeejumpen! Toen ik de brug zagen waar we van af gingen springen stond het zweet me al aardig in de handen. 216 meter hoog! De loopbrug naar het platform was al een aardig opwarmertje, omdat je de afgrond er door heen kon zien. Toen was het tijd voor de sprong. Eenmaal aan de rand van de brug vroeg ik me wel even af wat ik eigenlijk aan het doen was. Er was alleen geen weg terug. 5,4,3,2,1, bungee! En wat ben ik blij dat ik gesprongen ben! Het was zo fantastisch! Een en al adrenaline, het is zeker een van de mooiste dingen die ik ooit gedaan heb!

Na nog een nacht in de blokhut zijn we verder gegaan richting de oostkust. Bij aankomst van onze slaapplaats werd ons aangeraden om meteen door te rijden naar het Schotia Park om daar een game drive te maken. Dit houdt in dat je in een open jeep op safari gaat op zoek naar zo veel mogelijk dieren. En die hebben we gevonden! Olifanten, neushoorns, nijlpaarden, buffels, krokodillen, echt van alles! In de avond hebben we zelfs een mannetjes leeuw op 2 meter afstand van de jeep gehad, echt heel gaaf!

De dag erna wilden we zelf de dieren wel eens opzoeken  Dit leek ons toch leuker dan dat ze voor je opgezocht worden. Daarom zijn we de hele dag door het Addo Park gereden met onze eigen auto. Ook dit was een succes! We hebben vele olifanten, zebra's, antilope en buffels gezien! Ook Timon en Pumba zijn gespot. We hebben ook enkele keren uit moeten wijken voor olifanten die wel erg dicht in de buurt kwamen. Al met al ook weer een zeer geslaagd dagje. Daarna zijn we naar Port Elizabeth gereden, onze laatste bestemming op de Garden Route. Morgen vliegen we door naar Johannesburg om onze rondreis daar te vervolgen. Als het daar even mooi is als wat we al gezien hebben staat ons nog een hoop te wachten. Daar horen jullie later meer over!

Tot snel!