Topreis!

16 juni 2014 - Johannesburg South, Zuid-Afrika

De laatste anderhalve week in Zuid-Afrika, wat zijn ze snel gegaan!  Na 3000 kilometer met onze huurauto gereden te hebben is ook het oostelijk deel voor een groot deel gezien.

Na een goede vlucht zijn we geland in Johannesburg, waarna we door gereden zijn naar Pretoria, een stad op drie kwartier afstand van het vliegtuig. Na hier wat cultuur opgesnoven te hebben zijn we de dag erna door gereden naar het dorpje Graskop. Dit is de perfecte plaats om de zo geheten Panorama route te rijden.  Hier hebben we vele prachtige watervallen, God's Window en Canyon-achtige landschappen gezien, echt prachtig!

Na al deze cultuur en natuur was het de volgende 3,5 dag tijd voor iets heel anders. Op Safari in het Krugerpark, het grootste safaripark van Zuid-Afrika! En wat hebben we er veel gezien! Olifanten, neushoorns, buffels, leeuwen en zelfs het heel moeilijk te vinden luipaard! De complete Big Five dus! Daarnaast hebben we ook nog vele antilopes, nijlpaarden, giraffes, zebra's, gnoes en nog veel meer gezien! Helemaal top!

Na 3,5 dag Kruger was het tijd om Zuid-Afrika voor een dag te verlaten. We gingen namelijk op weg naar Swaziland. Dit is een heel klein land waar de meeste mensen nog volgens oude tradities leven. Wat me wel erg opviel was dat alle kinderen die we tegen kwamen een schooluniform aan hadden. Ondanks dat het geen rijk land is konden de kinderen dus wel naar school. Goed om te zien! Verder is Swaziland een mooi land met prachtige natuur. Omdat we er echter maar 1 dag zijn geweest hebben we echter niet heel veel van Swaziland gezien.

Hierna zijn we weer terug Zuid-Afrika in gegaan. Onze volgende bestemming was St Lucia, een dorpje waar de nijlpaarden 's nachts gewoon over straat lopen. In dit dorpje hebben we overdag een trip met een boot over het meer gemaakt, waar we vele nijlpaarden en krokodillen hebben gezien. Erg mooi! 'S avonds was het tijd voor iets anders moois. Nederland-Spanje stond op het programma! Omdat Zuid-Afrika zelf niet mee doet zijn de meeste mensen hier voor Nederland. Het resultaat van de wedstrijd is bij iedereen denk ik wel bekend. 5-1! Wat een feest!

Vanwege het feestje dat volgde waren de 400 kilometer die we de dag erna naar Drakensbergen moesten afleggen niet echt een pretje. Gelukkig gaf het mooie uitzicht wat afleiding. In Drakensbergen hebben we onze laatste uitstapje van deze reis gemaakt. We zijn met een Jeep over de Sani pas naar het land Lesotho gereden. De Sani pas is een hele steile weg die vroeger enkel door ezels gebruikt werd. Daarnaast waaide het echt ongelofelijk hard. Een avontuurlijke trip dus! Eenmaal in Lesotho kregen we in een traditionele hut gebouwd van klei meer te weten over de cultuur in Lesotho. Opnieuw een interessante en leuke dag!

Op dit moment zitten we op het vliegveld nadat we vandaag 600 kilometer naar Johannesburg zijn gereden. De koffers zijn ingechekt, we zijn door de douane, het moet dus helemaal goed komen! Over 15 uur zijn we weer op Nederlandse bodem. Het is een fantastische tijd geweest waarin we heel veel geleerd, gezien en gedaan hebben. Echt een topreis! Maar nu toch echt terug naar Nederland. Goed om iedereen daar weer te zien!

Tot snel!

1. Hanneke:
    16 juni 2014
    Mooi om te lezen, goede reis en tot morgen xx